A parasztember esete a D-vitamin-mérgezéssel…

Kép
(Cenzúrázatlan változat.)      Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy parasztember, aki nem olvasta a bulvársajtót. Így nem tudott róla időben értesülni, hogy már réges-régen holtan kellett volna összerogynia súlyos és megrázóan tragikus D-vitamin-mérgezésben.      Talán ennek köszönhetően, talán másnak, de egészen biztosan vígan és kicsattanó egészségben élte életét.      Hatalmas szerencsében volt része. Ugyanis újságot nem olvasott és rádiót sem hallgatott. De még a televíziókészüléket sem nézte – se bekapcsolt, se kikapcsolt állapotban – abból a hétköznapi okból fakadóan, hogy nem volt neki olyanja. Hála ennek, nem öntötték rá dézsából a hamis és rémisztő információkat sem a vitaminokról, sem másról.      Nem is igazán volt neki más ebben az életben, mint az, amit a két keze szorgos munkájával megteremtett és amivel ezen túl még a Jóisten megáldotta.      Nem volt neki szolgálati autója és puccos, közköltségen fenntartott irodája a parlamentben. Nem kapott ő sem utazási költségt

Észbontó! Vitaminhiány...

A vitaminhiánynak két fő tünete van: az egyik a memóriazavar, a másikat elfelejtettem…

    Hm. Valójában sokkal több, mint két tünet létezik, és jobb, ha egyiket sem felejtjük el!

    De a legjobb, ha nagyon előrelátóak vagyunk! Nehogy aztán később, nagy tréfás kedvében bárki “úgy maradjon”, hogy minden kiesik a buksijából!
Hasonlóan ahhoz, amikor gyermekkoromban rémisztően csúnya pofákat grimaszoltam, és az öregek gyakran így figyelmeztettek: – Úgy fogsz maradni fiacskám!

    Szerencsére nem vált valóra az intelem! Különben, hogy néznék most ki!

A vitaminhiánynak két fő tünete van: az egyik a memóriazavar, a másikat elfelejtettem…

    Az emlékezet, a gondolkodás és a megértés képességének fenyegető elvesztése azt tölti el igazán aggodalommal, akit még nem sújt ez a gond. De szerencsére, ebben az ügyben tenni is ő tud a leghatékonyabban.

    Léteznek ugyanis tudományos megfigyelések és mérések, amelyek segítenek ebben.* 
(A felhasznált szakirodalom az írás végén található.)

    Fontos! Itt most a vitaminhiány egy érdekes formájáról van szó.

    A szellemi képességeket már az enyhe, klinikai tüneteket még nem okozó mértékű vitaminhiány is hátrányosan érintheti. A nem látványos mértékű hiány is eredményezhet hanyatlást a gondolkodással és a megértéssel kapcsolatos idegrendszeri működésekben.

    Tömören: lazán és feltűnés nélkül elindulhatunk az elbutulás útján. Különösebb erőfeszítést sem kell kifejteni ebből a célból. Elegendő mindössze a kelleténél kevesebb B-vitaminról gondoskodni a szervezetünk számára. A többit pedig rábízhatjuk az időre. A vitaminhiány hosszútávon szép csendben elvégzi a dolgát.

    Persze, persze kapom majd a vádat, hogy azért papolok erről, mert a saját vitaminomat szeretném eladni. De, elárulok egy fontos dolgot. Jelenleg nincs semmilyen anyagi hasznom semmilyen humán vitaminkészítmény eladásából. De, ha történetesen érdekelt lennék ilyenben, az sem változtatna ezen a mondanivalón.
Nem származik hasznom a Dr. Lenkei vitaminok eladásából sem. A Dr. Lenkei Vitamin nem az én cégem, hanem Dr. Lenkei Gábor tulajdona. Én egy másik Dr. Lenkei vagyok. A keresztnevem György és nem Gábor. Már ez is jól észrevehető, és némi tájékozódással sok egyéb különbség is felfedezhető. (Hamarosan írok és közzéteszek egy sztorit magamról. Az is segít majd az eligazodásban.) 

    Egy biztos, a B-vitaminok még az olyan kifinomult idegrendszeri tevékenységeket is támogathatják, amelyek képessé tesznek minket az apró különbségek felfedezésére. Ezért ez az írás még annak is segíthet, akinek ez nem megy nagyon könnyen.

    Nos, mit is jelent az, hogy a “klinikai tüneteket még nem okozó mértékű B-vitamin-hiány” már hanyatlást okoz a szellemi képességekben?

    Ez lényegében “csak” azt jelenti, hogy a folyamat lassan, szinte titokban kezdődik és halad előre. Nem történik rögtön semmi szembeötlő. Ami pedig a szellemi képességeket jelenti, napról napra éppen csak egy kicsit romlik a helyzet. Két egymást követő nap szellemi teljesítménye között olyan kicsi a különbség, hogy az észrevehetetlen. A képességek kopása tehát lassan, hosszú időn keresztül következik be. De kíméletlenül halad előre. Idővel az idegrendszer fogaskerekei csikorogni kezdenek. A csikorgást pedig már észre lehet venni. Akkor viszont “egy kicsit” már késő.

    Eleinte nincsenek olyan látványos, rettenetes és rémisztő jelenségek, mint például a vészes vérszegénység** vagy a beri-beri***. És nincs más hasonlóan súlyos vitaminhiányos tünetegyüttes sem. Ezért senkinek nem jut eszébe, hogy vitaminra volna szükség.

(**A vészes vérszegény B₁₂-vitamin hiányában alakul ki. Az orvostudomány ma már gyönyörűen felismeri, gyógyítja és képes a megelőzésére is. De, amikor a nevét kapta, valóban veszedelmes volt.)

(***A beri-beri a B₁-vitamin teljes hiányában alakul ki. Srí Lanka szigetének nyelvén azt jelenti az elnevezés, hogy “nem vagyok képes”. Mire? Gyakorlatilag semmire. Az ilyen beteg ugyanis még az ágyból sem tud kikelni, olyan gyenge. Rossz a keringése, vagy egyszerűen nem működik az idegrendszere. Mifelénk viszonylag ritka, de nagyon szegény, egyoldalúan táplálkozó népeknél még manapság is előfordul.)

    Tehát az, amire most szeretném felhívni a figyelmet nem olyan jól és gyorsan észrevehető, mint a vészes vérszegénység vagy a beri-beri. Akkora hiány ugyanis nincs, ami ilyen figyelemfelkeltő bajt okoz. De akkora hiány ennek ellenére fennáll, ami hátrányos a szellemi képességek alakulására.


    De ha nincs azonnali klinikai tünet, akkor nincs is mit észrevenni. És nem lehet rájönni, hogy B-vitamin-hiánnyal állunk szemben. Pedig nagyon is fennállhat ez a helyzet.

    Hiába van egy gondos orvosunk, vagy egy kedves hozzátartozónk, aki féltve őrzi, vigyázza az egészségünket. Mi a láthatatlanul romboló vitaminhiányban menetelünk a szellemi képességek hanyatlása és az elbutulás felé.

    Pedig ennek a megelőzése egyszerű, ha tudjuk miről van szó. Csak gondoskodni kell elegendő B-vitaminról.

Mit is értsünk “B-vitaminok” alatt?

    Sokféle tápanyagot sorolunk a B-vitaminok közé. Ide tartozik a B-, B-, B-, B-, B, B₁₂-vitamin, a folsav, inozit, a biotin stb. Az agy és az idegrendszer működése szempontjából főleg a folsavat, a B- és a B₁₂-vitamint vizsgálták. Ennek a három vitaminnak nagyon előnyös rövid és hosszútávú hatásai vannak az idegrendszerre. Sőt, sok más kedvező hatás mellett az egész szív- és érrendszer profitál a fogyasztásukból.

    De a többi B-vitaminról sem érdemes megfeledkezni! És ha gondosan szedjük a folsavat, a B- és B₁₂-vitamint, talán még esélyünk is marad arra, hogy erre is emlékezzünk!

A lényeg összefoglalva:

  • Vannak vitaminok, amelyek előnyösen hatnak az agyra, az idegrendszerre és ezáltal a gondolkodási folyamatokra.
  • Ebből a szempontból a folsav, a B₆- és a B₁₂-vitamin különösen érdekesek és értékesek. Ezt tudományos adatok is alátámasztják.
  • Ezeknek a vitaminoknak a hiánya előfordulhat úgy is, hogy erről – legalábbis eleinte – nem árulkodik semmilyen jel. Ezért senki nem gondol a hiányukra, illetve a pótlásukra.
  • Az időben elkezdett vitaminpótlás támogatja a szellemi képességek megőrzését és esetleg a helyreállítását is.
Utóirat:

    A szellemi képességek hanyatlását a fent említett vitaminok hiányán kívül sok egyéb tényező is befolyásolja. Ezekről itt most nem esik szó.
    Pontos adagolási útmutató szándékosan nincs az írásban. Erre egy későbbi publikációban fogok kitérni.
    Köszönettel tartozom Sándor Györgynek, mert az írás címéhez ihletet adó eredeti gondolatot tőle kölcsönöztem. Ez így hangzik: “Az öregségnek két fő tünete van: az egyik a memóriazavar, a másikat elfelejtettem.” Sándor György
    A képen nem én vagyok látható, az csak illusztráció. 😀


Budapest, 2022. augusztus 1.

Dr. Lenkei György

Felhasznált szakirodalom:
Calvaresi E, Bryan J. B vitamins, cognition, and aging: a review. J Gerontol B Psychol Sci Soc Sci. 2001 Nov;56(6):P327-39. doi: 10.1093/geronb/56.6.p327. PMID: 11682586.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A parasztember esete a D-vitamin-mérgezéssel…

Volt egyszer egy ember, szakálla volt kannabisz, helyesebben kender